Les Temoins

Eigenlijk wilde ik helemaal niet naar “Les Temoins”. Ik wilde naar “Reprise”, maar toen ik bij de kassa van het Haagse Filmhuis stond, bleek die niet te draaien op het moment dat ik naar de film wilde. Dan “maar” “Les Temoins”. Achteraf geen slecht alternatief.

Sarah is schrijfster van kinderboeken. Ze heeft een open huwelijk met Mehdi, een agent die bij de zedenpolitie werkt. Hij vindt het geen probleem dat zij het af en toe met haar uitgever doet, zolang ze hem zijn pleziertjes buiten de deur gunt. De film bestaat uit drie delen: ‘Mooie dagen’, ‘Oorlog’ & ‘Terugkeer van de zomer’. In deel 1 wordt het losbandige leven in Parijs anno 1984 getoont; onbezorgd, hoewel Sarah lijdt aan postnatale depressie en zich geen raad weet met haar voortdurend huilende baby. Via hun gezamenlijke vriend, de arts/wetenschapper Adrien, ontmoeten Sarah en Mehdi de jonge Manu, die net in Parijs is komen wonen. Adrien is stapelgek op Manu, maar Manu wil zich niet laten binden. Tot hij, tijdens een uitje met Sarah en Mehdi, door Mehdi van de verdrinkingsdood wordt gered; dan ontwikkelt zich een onstuimige relatie tussen de twee, die eindigt als bij Manu Aids wordt geconstateerd.

Dat is deel 2 van de film, de strijd tegen de op dat moment nog onbekende ziekte. Ook is het uit met de onbezorgdheid: terwijl Manu steeds verder achteruit gaat strijden de overige personages tegen zichzelf en elkaar: Mehdi verwijt Sarah dat ze geen goede moeder is, Adrien verwijt Mehdi dat hij Manu van hem heeft afgepakt, Mehdi verwijt Adrien dat hij hem niet gewaarschuwd toen hij wist dat Manu Aids had.

In deel 3 is Manu dood, Adrien ontmoet een nieuwe liefde, Mehdi gaat terug naar Sarah en leg zijn ruzie met Adrien bij. De film eindigt min of meer zoals die begonnen is: Sarah schrijft weer en de vier vrienden gaan een dagje varen, net zoals ze deden toen Manu nog met Adrien was.

Waarom heet de film “Les Temoins”? Zijn Sarah, Mehdi en Adrien (en Manu’s zus Julie) getuigen van het drama dat zich voltrekt? Of getuigt het drietal tegen elkaar? Manu is de enige die volledig oprecht en onschuldig is – en uitgerekend hij is het slachtoffer – de hypocriete Mehdi gaat vrij-uit.

En waarom begint en eindigt de film met de – overigens schitterende – onstuimige muziek van Vivaldi?

Tot slot nog een fautje, gepikt van de Internet Movie Database:

Anachronisms: In a hospital scene towards the end of the film, the pillow behind the actor’s head reads “HOPITAUX DE PARIS 2006” on the design in numerous places, though the film was supposed to be shot in the 80s.

Het was mij ontgaan, maar leuk dat ik er even op gewezen wordt.

One thought on “Les Temoins

  1. Pingback: Kuehleborn’s Cultural Corner of The Web » Reprise

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *