Nightwatching

Ik ken nogal wat werk van Peter Greenaway: Drowning by Numbers (1988), The Cook the Thief His Wife and Her Lover (1989), Prospero’s Books (1991), het prachtige The Pillow Book (1996) en niet te vergeten de opera “Rosa”, die hij samen met Louis Andriessen maakte.

Allemaal mooie films, wat mij betreft, dus vol goede moed ging ik naar “Nightwatching”. Nu verandert een mens wel eens van smaak, maar hier is ergens iets goed misgegaan tussen Greenaway en mij: ik vond het zo’n ongelooflijk saaie film, dat ik mij steeds afvroeg wanneer ik zou hebben weggezapt als ik de film op TV zou hebben zitten bekijken. Zeker is dat als ik de film niet in het respectabele Haagse Filmhuis zou hebben gezien maar tussen de popcorn-vretende menigte in een Pathé-bioscoop, ik na uiterlijk een half uur het voor gezien zou hebben gehouden en was vertrokken.

De beelden zijn – als vanouds – mooi, maar daarmee red je het niet. Het verhaal – als dat er al is – is compleet onzinnig en wordt hoofdzakelijk aan de hand van monologen die Martin Freeman in de persoon van Rembrandt de camera inspreekt tot ons gebracht.

En dan is er nog de Engelse uitspraak van oudhollandse namen, waar je keer op keer van moet gruwen en die de film nog gekunstelder maakt. Mijn laatste hoop was een fatsoenlijk stukje filmmuziek op de achtergrond, maar de door Wlodzimierz Pawlik bij elkaar gecomponeerde schrille vioolklanken gingen al snel irriteren, ook al omdat het steeds hetzelfde thema was dat je terughoorde. Hoewel dat ook wel weer zijn voordelen had volgens Johno-21 die op de IMDB-pagina schrijft:

This is also a very noisy film where there may be a scene with a large cast of actors on stage and instead of those talking in the background heard as soft murmur or not at all, they are amplified and almost drown out the main conversation critical to the story. To top off this cacophony of chatter there is often a violin playing at a feverish tempo in high notes that is nerve wracking but at least it helps keep you awake during this dreary Dutch drama.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *