Beelden aan zee: Against Nature.

In het museum “Beelden aan zee” bezocht ik de tentoonstelling “Against Nature – De hybride in de moderne beeldhouwkunst”. Een bijzondere tentoonstelling.

De titel is ontleend aan het werk “À Rembours” “(ned. “Tegen de keer”, Eng: “Against Nature van de Franstalige auteur J.-K. Huysmans (1848 – 1907)”. Dit boek is ook het uitgangspunt van de tentoonstelling geweest; de vermenging en ervaring vaan de zintuiglijke waarneming wordt vertaald in hybride beelden. Kennelijk in drie soorten en smaken:

  1. Moderne monsters – bijvoorbeeld “Battery” uit 2002 van Johan Tahon (1965)
  2. Metamorfe creaties – bijvoorbeeld “Marathon Man” uit “1982 van Georges Charpentier (1937), en
  3. Horti Sculpture – bijvoorbeeld “Daphne” uit 2007 van Iris le Rütte (1961).

Er waren heel wat mooie beelden te zien, hoewel ik mijzelf geen kenner vind. Het museum – dat ik tot mijn schande helemaal niet kende – verder doorlopend kwam ik bij een terras. Er was enige zelfoverwinning nodig om ook daar te gaan kijken, want het regende pijpestelen, maar het was het waard. Althans voor minstens één prachtig werk, nl. “De Tafel” uit 1990 van Elisabet Stienstra (1967).

Het deed mij denken aan Peter Greenaway’s verfilming van Dante’s Hel en wat was ik blij dat ik mijn camera bij me had. Zomaar wat scenes, maar er is nog meer te zien. En let vooral op het onderstel:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *