De Alexander-techniek

Ik ben een fan van de Alexander techniek. Op deze pagina wil ik er graag iets over kwijt.

Mijn kennismaking met de Alexander techniek dateert uit mijn conservatoriumtijd. Mijn fluitdocente, Martine Bakker, gaf ook les in Alexander techniek. Als ik binnenkwam voor mijn les, zag ik medestudenten op tafel liggen in de "halfachteroverliggende houding". Ik moest daar niets van hebben. Maar toen zag ik, na een zomervakantie, een foto van mijzelf op een boot. Ineengedoken, de schouders hoog opgetrokken. En dat notabene in een situatie waar ik mij ontspannen voelde! Kort daarna kreeg ik mijn eerste koordirectieles. Mijn docent, Frans Moonen, zei: "dat dirigeren zal je wel lukken, maar jij hebt moeite met staan!". Deze twee, min of meer samenvallende, momenten waren voor mij de trigger om tegen Martine te zeggen dat ik mijn dwarsfluit aan de wilgen zou hangen in ruil voor Alexanderles.

Een aantal jaren na mijn conservatoriumtijd ben ik zelfs nog een jaartje teruggeweest om weer lessen te nemen; het was hard nodig. Ik heb zelfs overwogen de opleiding te volgen, maar dat was te duur.

Wat is de kern van de Alexander techniek?

Alle boeken over de Aexander techniek beginnen met het verhaal van de acteur F.M. Alexander, geboren in 1869 op Tasmanië en lang een gevierd Shakespeare-acteur. Maar op een gegeven moment kreeg hij last van van alles en nog wat. Opraties werden overwogen, maar Alexander besloot zichzelf goed te observeren met spiegels en kwam eracher dat zijn falen zat in het verkeerd gebruiken, om niet te zeggen: het misbruiken, van zijn eigen lichaam. Langzaam aan wist hij zichzelf "The Use of the Self" bij te brengen en het resultaat was zo verbijsterend goed, dat hij besloot zijn ontdekking verder te evangeliseren.

Er is niets mystieks aan de Alexander techniek, eigenlijk gaat het over verbijsterend logische principes, maar er wordt toch door veel mensen in het dagelijks leven tegen gezondigd. De resultaten kun je om je heen zien: sommige leeftijdgenoten van mij lopen al met versleten heupen, ellebogen, knieën rond, en dit alles dankzij "gezonde" bezigheden als overmatig en vooral te fanatiek sporten.

De principes:
1. "Directions" - Richtingen: Laat de hals vrijer worden en laat het hoofd naar voren en omhoog gaan, zodat de rug langer en breder wordt.
2. "Endgaining" - Doel najagen en "Means whereby" - Middelen waarmee. "Het doel heiligt de middelen", wordt vaak gezegd, maar handelen met aandacht voor de middelen waardoor betekent dat het primaire doel gericht is op goed gebruik, het doel zelf is van secundair belang. De sleutel is "Inhibitie"; een voortdurend proces om de vele mentale en fysieke gewoonten die het goede gebruik verstoren tegen te gaan en bij alles wat we doen onszelf goed te blijven gebruiken.

Basisberippen van de Alexander-techniekBasisberippen van de Alexander-techniek

Without lightness I achieve nothing; application and overserious effort confuse, depress and weary my brain. - Montaigne 10,11.