The Day after The Night before..

Vrijdag 9 oktober mijn eerste concert met het Hillegersbergs Mannenkoor gedaan. Het ging niet slecht, zo al na krap zes repetities. Gelukkig hoefden we ook weer geen heel concert te vullen: een deel werd overgenomen door het Don Kosaken Chor Wanja Hlibka. Imposant, vooral, al die grote stemmen waarvoor zelfs de toch behoorlijk ruime Goede Herderkerk te Rotterdam-Schiebroek te klein leek. Na de bloemen

zongen we met de twee koren samen Brahms' "Wiegenlied" onder mijn leiding, zodat ik op mijn CV kan bijschrijven dat ik ooit voor dit koor gestaan heb :-)
Na een korte borrel moest Hester nog van een schoolfeestje gehaald worden en het werd dus laat. Niet erg, de volgende dag kon ik ook al niet uitslapen, omdat Roosmarijn van een slaappartijtje moest worden opgehaald. Er was een tijd dat ik principieel geen auto had en alles met openbaar vervoer deed; ik denk daar nog wel eens aan terug :-)
Maar niet gezeurd, daarna had ik de dag voor mijzelf, lekker de krant lezen. Kijken of er nog nieuws was over de inslag door de LCROSS (Lunar CRater Observation and Sensing Satellite) vrijdagmiddag in de Cabeus Krater op de zuidpool van de Maan (er was al vastgesteld dat er water was, maar wie weet wat er nu weer gevonden was) en de misser van BUMA om € 130 per jaar te gaan rekenen voor ieder YouTube filmpje dat op een weblog ge-embed is. (Over dit plan hier geen woord - dat vergt een compleet artikel op mijn objectivisme-blog). Helaas, krant niet bezorgd. @%%*&$ ! Vorig jaar de NRC opgezegd omdat ze de bezorging niet op orde kregen en ik vrijwel wekelijks met ze aan de lijn hing, om mijn krant vervolgens niet nabezorgd te krijgen. Nu heeft de Volkskrant dezelfde ellende. En, weer niet nabezorgd, dus dat is ook weer het laatste kwartaal.
Dan maar lekker een beetje knuddelen in huis, beetje componeren, opruimen, klusjes.
's Avonds met zijn vieren naar Ratatouille, een zanggroep olv Merel Martens (de dirigente van Kwasi Kloos waar Marit bij zingt en waar ik ook zelf nog wel eens triomfen mee gevierd heb) in het Valkenhoftheater te Vlaardingen.

Hm, het lensje van mijn camera moet nodig gereinigd :-)
Het was wel aardig qua zang en leuk qua presentatie. De intermezzi van Clown Hannes vond ik wellicht nog het leukste - terwijl ik doorgaans geen circusenthousiast ben.
Nou had ik vandaag nog naar Zwolle kunnen gaan, om daar naar het door de Zwolse Vrijmetselaarsloge Fides Mutua georganiseerde concert te gaan met vrijmetselaarsmuziek van o.a. Mozart en Lortzing!, gegeven door het Osnabrücker Symfonieorkest olv Hermann Bäumer. Lortzing was vrijmetselaar en ik lees, o.m. als uitvloeisel van mijn Leipzig-reis, momenteel "Leizig und die Freimaurer" van O.W. Förster en G.M Hempel. De vraag is altijd: wat heeft dat vrijmetselaarschap muzikaal opgeleverd, zoals bij Mozart o.m. "Die Zauberflöte". Helaas was het programma, als het om Lortzing gaat, nu ook weer niet zo spannend: alleen de ouverture Undine.

Datum: 11 oktober 2009
Locatie: Theater Odeon, Blijmarkt te Zwolle

Programma:
W.A. Mozart: Ouvertüre zur Oper "Zauberflöte". Aria Pamina, sopraan Natalia Atamanchuk
J. Haydn: Symfonie 94, Paukenschlag, Andante
J. Sibelius: Des Fährmann's Bräute Op.33, alt Eva Schneidereit
A. Lortzing: Ouvertüre zur Oper "Undine"
F. Liszt: Orpheus Sinfonische Dichtung Nr. 4
S. Rachmaninoff: Vocalise, Sopraan Natalia Atamanchul
G. Gershwin: Ouvertüre zum Musical "Crazy for you Naughty Baby", Alt Eva Schneidereit

Het concert wordt verzorgd door het Osnabrücker Symfonie Orkest m.m.v. de Russische sopraan Natalia Atamanchuk en de Duitste alt Eva Schneidereit. (Via de website van Fides Mutua)

Het was toch leuker geweest om wat van de echte vrijmetselaarsmuziek van Lortzing te laten horen; dat is echter hoofdzakelijk koormuziek en daar heb je als niet-vrijmetselaar maar moeilijk toegang toe. Bovendien heb ik dit weekend wel weer genoeg cultuur gedaan. Ook vandaag maar rustigjes aan, dus.