|
Hoofdstuk 4:
1819 - 1827. |
In de periode 1819 - 1822
vindt een reeks concerten plaats waarvan in de AMZ nauwkeurig verslag is
bijgehouden. Hierdoor is het vrij goed mogelijk deze periode uit Drouet's
leven te volgen. Ook de opinies van recensenten - die elkaar vaak tegenspreken
- zijn interessant en dragen bij tot een beeldvorming van de fluitist Drouet. |
Drouet verliet zijn woonplaats
in Engeland in de zomer van 1819 om zijn tournee te starten die in Brussel
begon. Rockstro (1928) verwijst naar een brief van Drouet aan W.N. James
waaruit dit blijkt. Deze tournee moet Drouet roem en rijkdom hebben gebracht:
"Er durchreiste
unsern Welttheil von einem Ende zum andern und versammelte Lorbeeren und
Reichtümer. Jene blieben ihm, diese verschwanden unter den Händen
treuloser Verwalter". (Schilling 1841, p.100)
"During this eminently
succesful journey he acquired not only wealth, but more fame than has ever
fallen to the lot of any flutist before or since". (Rockstro 1928,
p.598).
|
Voor zover Drouet's concertagenda
via de AMZ te volgen is,zal ik hieronder een schematisch overzicht geven:
Datum |
Plaats |
AMZ-recensie |
29-07-1819 |
Brussel
Geen programma gegevens. |
1819, kl.684 |
18-11-1820 |
Berlijn, Theater.
Conc. in G, Di tanti palpiti-variaties. |
1820, kl.844 |
29-11-1820 |
Berlijn, Theater.
Conc. in G, God save the
King-variaties. |
1820, kl.844
Opm: uitgebreide
recensie. |
December 1820 |
Frankfurt a.M.; 2 concerten |
1820, kl.858 |
December 1820 |
Weimar, Leipzig |
1820, kl.858 |
09-12-1820 |
Berlijn, theater
Conc, Di tanti palpiti-variaties |
1821, kl28 |
Begin 1821 |
Petersburg |
1820, kl.858 |
Herfst 1821 |
Stockholm, 2
concerten |
1822, kl.425 |
16-03-1822 |
Berlijn
Conc. in D, God save the
King-variaties. |
1822, kl.272 |
28-03-1822 |
Berlijn
Conc. in D, Sul margine
d'un Rio-variaties. |
1822, kl.272 |
18-04-1822 |
Dresden, Theater.
Concertino in Gis (!); Di
tanti palpiti-variaties. |
1822, kl.496 |
19-04-1822 |
Dresden, Hôtel
de Pologne.
Conc, God save the King-variaties. |
1822, kl.496 |
Mei 1822 |
Praag, 5 concerten |
1822, kl.419 |
28-05-1822 |
Wenen, Landständisch.
Saal
Conc, Di tanti palpiti-variaties |
1822, kl.466 |
03-06-1822 |
Wenen, Landständisch.
Saal
Conc, Variaties |
1822, kl.513 |
Juni 1822 |
Wenen, Landständisch.
Saal
Conc, Variaties |
1822, kl.513 |
Juni 1822 |
Wenen, Theater
a.d. Wien, 3 uitvoeringen. Geen programma gegevens. |
1822, kl.513 |
Juli 1822 |
Wenen, Kärtnertor-Theater.
Conc, Mozart-variaties. |
1822, kl.691 |
Augustus 1822 |
Wenen, concert
in Döbling.
Nel cor più-variaties;
duet met Th. Boehm |
1822, kl.674 |
Oktober 1822 |
München,
4 concerten.
Concerten en variatie-werken. |
1822, kl.785 |
December 1822 |
Milaan, Scala.
2 Concerten. |
1823, kl.72 |
Zomer 1823 |
Milaan, Scala
en Carcano. 2 Concerten. |
1823, kl.724 |
|
E. Hanslick beschrijft nog
dat Drouet in 1824 in totaal 6 concerten in Wenen moet hebben gegeven:
3 in de Landständische Saal en 3 in het Theater an der Wien. De AMZ
maakt hier echter geen melding van en ik denk dat Hanslick zich in het
jaar vergist heeft en 1822 bedoeld moet hebben. Hanslick vertelt over deze
concerten:
"Die Kritik bewunderte
seine Bravour und 'Unfehlbarkeit', rügte hingegen die Seichtigkeit
seiner Compositionen". (Hanslick 1869, p.250).
|
In het algemeen is hiermee
de kritiek op al Drouet's concerten wergegeven. Drouet's techniek moet
velen overrompeld hebben, met name zijn vaardigheid om ook in de snelste
passages de noten los van elkaar te spelen met dubbele tongslag:
"...wir begnügen
uns, das einstimmige Urtheil aller Kunstkenner aufzuführen, dass,
was Hr. Drouet auf der Flöte leistet, vor ihm noch niemand auf diesem
Instrumente leistete". (AMZ 1822, kl.419).
"Gross war der Ruf, welcher
dem berühmten Virtuosen vorherging; dennoch wurden selbst die gespanntesten
Erwartungen überboren. Sein Ton macht alles bisher Gehörte vergessen;
im Adagio, im leisesten Piano wähnt man Sphärenklänge zu
vernehmen; nichts kommt dieser Schnelligkeit in allen Passagen gleich;
zuweilen wird man versucht, zwey zu hören: oben spielt er das Thema
und in der Tiefe volle Arpeggien: so wird das Ohr durch solch unglaubliche
Beweglichkeit getäuscht. Dieser schmelzende
Vortrag, diese Klarheit,
Ründung, Eleganz, Energie und Sicherkeit in allen Figuren, diese vollendete
Kunst des Atemholens gewinnt einen erhöhten Reiz durch den edeln Anstand,
womit kaum als möglich Geahndetes geleistet wird; ohne eine Miene
zu verzichen, in der ruhigsten Haltung, gleichsam nur spielend vollbringt
der Meisterkünstler sein Zauberwerk; hier wiederholte sich Bernhard
Rombergs Huldigungsfeier, und die dankbare Anerkennung eines wahren Phönix-Talentes
wird hoffentlich noch öftes diesen Hochgenuss erneuern". (AMZ
1822, kl.466).
"Denn Hr. Drouet ist unter
uns. Nil admirari! sey dabey unser Spruch. Seit Catalani hat Niemand mehr
unser Kunst-Publicum so electrisirt, als er. Man würde den für
einen Barbaren halten, der nicht wenigstens einmal hingegangen wäre,
ihn zu hören, und zu beklatschen". (ANZ 1822, kl.785).
"Besonders besitzt Hr.
Drouet grosse fertigkeit in der Doppelzunge, mit welcher er die schwersten
und schnellsten Passagen sowohl in einzelnen verschieden benannten, als
auch in gleichbenannten Tönen, in Sprüngen, diatonischen und
chromatischen Tonleitern ausführt, und dadurch wirklich zur Bewunderung
hinreisst". (AMZ 1829, kl.845).
|
De schrijver van het laatste
citaat, dat genomen is uit een vrij grote bespreking van het fluitspel
van Drouet, laat zich echter niet weerhouden ook wat kritische kanttekeningen
te plaatsen. Hij mist bij Drouet het legato-spel:
"Obgleich Hr.
Drouet ein grosser Meister seines Instruments ist, so hat er doch nicht
beydes [d.i. staccato én legato - GO] zu vereinigen gewusst,
und man vermisste die Mittelstrasse vom süssen Vortrag und fertigem
staccato sehr". (AMZ 1820, kl.846).
|
Over Drouet's toon:
"Der Ton des
Hrn. Drouet ist sehr klar, doch dünn; das Piano ist äusserst
zart und wohlklingend, und gleicht sehr dem Flageolet; aber das Forte klingt
von der Mitt zur Tiefe etwas hart, und bey dem Mangel an Fülle zu
schmetternd". (Im).
|
Ook over de muzikaliteit
van Drouet's voordracht zijn niet alle berichten even positief:
"...he delighted
the audience with two concertos. His execution is truly surprising, and
in his shake he has no equal; but he afforded us no opportunity of judging
of his powers in an adagio movement. (...) And most likely never will.
To play an adagio requires more knowledge, taste, strong feeling and judgment,
than such giddy galloping performers, - such ephemeral favourites - usually
possess". (Harmonicon Nov. 1823, p.177, gecit. in Abraham, 1982, p.220).
"M. Böhm is a very
superior flutist, with an axcellent tone, and his composition was, comparatively
speaking, highly respectable; his style differs from that of Nicholson
and Drouet, insomuch as he rather strives to touch the heart than to astonish".
(Harmonicon 1831, p.153, gecit. in Schmid 1981, p.70).
|
Tenslotte nog over de oppervlakkigheid
van zijn composities:
"Die Compositionen
des Hrn. D., obgleich für die Flöte brillant und für sich
angemessen geschrieben, sind doch nicht originell, und man kann sie grösstentheils
veraltet nennen. ... Hrn. F(ürstenau)'s Passagen sind neuer und geschmackvoller,
wobey man noch den Genuss hat, bey seinen Concerten ein besseres Accompagnement
zu hören, während bey denen des Hrn. D. nur eine schlechte, magere
Begleitung statt findet". (AMZ 1820, kl.847).
|
Samenvattend kan worden
gesteld dat alleen Drouet's virtuositeit met tong en vingers boven alle
kritiek stond. De meningen over de kwaliteit van zijn toon lopen nogal
uiteen, maar dit kan te maken hebben met verschillende opvattingen per
land, waarbij ook het type fluit dat door Drouet gebruikt werd - een hele
nauwe boring, waardoor de hoge tonen er stralend uitkwamen ten koste van
de lagere tonen - de toonkwaliteit beïnvloed zal hebben. Hoewel veel
critici zich lieten inpakken door Drouet's formidabele techniek, bleef
voor een aantal niet onopgemerkt dat Drouet weinig gevoel in zijn voordracht
legde. Wellicht is dit er de oorzaak van dat Drouet's rol als fluitist
na ca. 1840 vrijwel is uitgespeeld. |
|
Over Drouet's persoonlijke
leven in de zojuist besproken periode is niet veel bekend. Het gemeentemuseum
in Den Haag bezit een stukje van een brief van Drouet uit 1820, geschreven
aan een zekere Bernard vanuit Amsterdam, wat erop zou kunnen wijzen dat
hij na zijn terugkeer uit Engeland in ieder geval een tijdje in Amsterdam
heeft gewoond. |
In de zomer van 1822 doet
Drouet een vergeefse poging om met de zangeres Caroline Unger te trouwen
(Deutsch 1928). De AMZ gunt ons, als toegift bij een recensie, een "Privé-blik"
in deze affaire:
"So fand, nebst
vielen andern,minder besprechenswerthen, auch ein solches musikalisches
Erntefest in dem nahe gelegenen romantischen Döbling zu einem wohltätigen
Zwecke statt, wobey das interessanteste Drouet's meisterhafte Mitwirkung
war, welcher Künstler, gastfreundlich aufgenommen in dem Hause eines
allgemein geachteten Familienvaters, vielleicht im kurzen eine Tochter
desselben als Gattin heimführen wird". (AMZ 1822, kl.674).
|
De periode die nu volgt,
van 1822 - 1826/27 is vrijwel geheel in dusiter gehuld. Het is bekend dat
Drouet in deze periode directeur van de San Carlo en andere opera-theaters
in Napels is geweest. Slechts twee contemporaine bronnen kunnen dit bevestigen;
ten eerste (alweer) de AMZ die in 1826 schrijft:
"Man sagt...Hr.
Valabregue [de man van de zangeres Angelica Catalani - GO] sey gesonne,
die hiesigen königl. Theater, deren General-Inspector dermalen der
berühmte Flötist Drouet ist, zu pachten" (AMZ 1826, kl.380).
|
De tweede aanwijzing komt
van Drouet's fluitmethode, die in 1827 verscheen en waarvan het titelblad
vermeld:
"L. Drouët
première Flûte de la Musique particulière du Roi de
france, et ci-devant Directeur-général des Theâtres
Royaux de Naples".
|
Wellicht heeft Drouet deze
post gekregen via Domenico Barbaia, de bekende impresario, daar deze in
1822 ook in Wenen was en de twee elkaar daar zouden hebben kunnen leren
kennen. Er zijn verder geen aanwijzingen wat Drouet in Napels gedaan heeft.
In ieder geval heeft hij niet, zoals zijn voorganger Rossini en zijn opvolger
Donizetti de verplichting gehad om opera's te componeren. |
Zoals uit het titelblad
blijkt, was Drouet bij het verschijnen van zijn "Méthode" alweer
weg uit Napels. Na een zeer korte vaste betrekking in Den Haag zal hij
weer op reis gaan. |
|
|
|